وزیر خارجه اسبق بوسنی و هرزگوین در منزل شهید امیرعبدللهیان سخنگوی ستاد انتخابات: تاکنون ثبت نام ۲۲ نفر قطعی شده است (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی شود بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) به کدام کاندیدای رییس جمهوری رای دهیم؟ علت غیبت حسن روحانی در چند جلسه عمومی اخیر مشخص شد عبدالناصر همتی کیست؟ + جزئیات و زندگینامه باقری: ثبات، آرامش و پیشرفت لبنان هدف ایران است سید حسن خمینی: امام خمینی (ره) روح استقامت و پایداری را به ملت‌ها داد آلمان خواستار بهبود وضعیت بشردوستانه در غزه شد رژیم صهیونیستی حومه حلب را بمباران کرد نتانیاهو: جنگ غزه ادامه خواهد داشت آرزوی یک کاندیدا: امیدوارم روزی مردم یک زن را بعنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کنند رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره): رژیم صهیونیستی دارد تمام می‌شود، مردم دنیا دارند می‌بینند| ان‌شاءالله یک رئیس جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین خواهد شد + فیلم و عکس علی باقری راهی لبنان شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) روز پایانی ثبت‌نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تجمع و تقابل یهودیان موافق فلسطین و اسرائیل در خیابان‌های منهتن نیویورک + فیلم و عکس رسانه صهیونیستی: برخی سیاستمداران اسرائیلی بر لزوم توقف جنگ تاکید دارند اردوغان: باید نتانیاهو را متوقف کرد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات آمریکا شد رسانه عبری: ارتش اسرائیل موافق و کابینه مخالف طرح بایدن است
سرخط خبرها

کشورداری بدون برجام | دیدگاه کارشناسان سیاسی درباره برنامه دولت در شرایط تحریم‌ها

  • کد خبر: ۸۶۲۵۶
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کشورداری بدون برجام | دیدگاه کارشناسان سیاسی درباره برنامه دولت در شرایط تحریم‌ها
دولت سیزدهم درحالی زمام دولت را به دست گرفت که تحریم مشکلات زیادی بر اقتصاد کشور وارد کرده است. با این حال سید ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی او نوید روزهای روشنی را در اقتصاد کشور می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در دوره حکمرانی جدید کشور، همه طرفدار ایده اقتصاد مقاومتی هستند؛ الگویی اقتصادی که بدون آن، وابستگی ایران به صادرات نفت و تجارت بین المللی کاهش می‌یابد. در این ایده، ایران می‌تواند با تکیه بر بازار‌های داخلی و تجارت با همسایگانش مانند افغانستان و عراق و همچنین چین که اخیرا با ایران قرارداد توافق بلندمدت اقتصادی و امنیتی امضا کرده است، روابط اقتصادی را گسترش دهد.

تحقق این چشم انداز برای کشوری که اصلی‌ترین درآمد آن، کماکان نفت است، دشوار به نظر می‌رسد. بااین حال، این روشی است که حاکمیت در این دوره قصد دارد، برای محافظت از ایران در برابر تحریم‌های امریکا از آن استفاده کند.

در همین حال، دو روز پیش، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته است: «آذرماه اخبار خوبی برای مردم داریم.» مجموعه دولت نیز همواره از کمک به معیشت خانوار گفته اند. محسن رضایی نیز از طرفداران افزایش مبلغ یارانه هاست.

برنامه دولت برای اداره کشور چیست؟

در  این  راستا یک فعال سیاسی در گفتگو با «فردا»، درباره آینده فشار‌های اقتصادی واردشده بر زندگی و معیشت مردم با احیانشدن برجام، گفت: همه ما این فشار‌ها را لمس می‌کنیم، اما این سؤال مطرح است که «آنچه در داخل کشور در قالب مشکلات اقتصادی و فشار معیشتی به مردم داریم، صرفا به خاطر وضعیت کنونی برجام است؟». پاسخ دولت آقای رئیسی به این سؤال، منفی است.

سیدحسین نقوی حسینی ادامه داد: دولت سیزدهم معتقد است شرایط بد اقتصادی و فشاری که بر مردم می‌آید و مشکلاتی که در عرصه اشتغال، تولید، بازار و گرانی است، حاصل شکست برجام نیست و حتی حاصل توافق برجام هم نیست؛ بلکه مشکلات داخلی است. یعنی اگر ما ظرفیت‌ها و امکانات داخلی را درست به کار بگیریم و در خدمت مردم قرار دهیم و موانع داخلی را برداریم، بیش از ۵۰-۶۰ درصد مشکلات داخل کشور حل می‌شود. این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: دولت سیزدهم، نظرش این است که بدون برجام نیز می‌تواند کشور را اداره کند. برنامه دولت برای اداره کشور «پلن بدون برجام» است. در واقع دولت آقای رئیسی برنامه ریزی اقتصادی و اداره کشورش را حتی بدون برجام تدارک دیده است.

برخی اعتقادی به ظرفیت‌های داخلی ندارند

همچنین نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با «مهر»، در واکنش به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه دولت، چاره‌ای جز پذیرش شروط غربی‌ها در برجام ندارد؛ زیرا وضعیت اقتصاد در گرو برجام است، بیان کرد: متأسفانه مبنای فکری برخی افراد و جریان‌های سیاسی داخلی این است که اگر ما دست در دست مقامات غربی و آمریکایی نگذاریم و با آنان ارتباط برقرار نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات کشورمان را برطرف کنیم. این افراد، حل مشکلات کشور را منوط به ارتباط گسترده با غربی‌ها می‌دانند و هیچ گونه اعتقادی به تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خودمان و تخصص نخبگان ایرانی ندارند.

حجت الاسلام سید محمود نبویان افزود: تفکری که معتقد است برای حل مشکلات کشور باید با غربی‌ها ارتباط برقرار کنیم، کاملا باطل است؛ ما برای رفع مشکلات کشور باید به توان نیرو‌های جوان و نخبگان خودمان تکیه کنیم. ملت ما در دوران جنگ تحمیلی اثبات کردند که بدون کمک کشور‌های دیگر می‌توانند مشکلات بزرگ را از سر راه بردارند. همچنین اخیرا در زمینه تولید واکسن کرونا و ماسک به جهانیان نشان دادیم که توانمند هستیم.

این نماینده با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای هم به خودکفایی رسیده است، گفت: افرادی که معتقدند برای رفع مشکلات کشور باید باز هم پای میز مذاکره بنشینیم و شروط غربی‌ها را بپذیریم، در وهله اول لازم است به این سؤال پاسخ دهند که آیا با برجام تحریم‌ها و مشکلات ایران برطرف شد؟

وی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حال بررسی میزان واردات کالا‌های لوکس به کشورمان است و باید بگویم که برای واردات یک قلم کالای جزئی که فقط یک تا دو درصد مصرف داخلی دارد، ۵۰۰ میلیون دلار پرداخت می‌شود. پس مشکلات اقتصادی ما فقط مربوط به تحریم‌ها نیست، بلکه واردات بی رویه کالا‌های لوکس، یکی از علل اصلی مشکلات کشور است و بهتر است که به جای واردات این کالاها، به سمت تأمین نیاز‌های اساسی مردم برویم.

نبویان گفت: اگر ما بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم، این کار شدنی است و هیچ ارتباطی به برجام و تحریم‌ها ندارد. برای مثال اگر صنعت مسکن فعال شود، مشاغل زیادی در کشورمان به وجود می‌آید. حداقل ۲۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند و متأسفانه در دولت روحانی، بسیاری از افراد به دلیل تعطیلی مسکن بیکار شده اند.

نماینده تهران تأکید کرد: کشور‌های دنیا محدود به آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس نیست و ما باید ارتباط خود را با دیگر کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های همسایه و همسو افزایش دهیم. دولت روحانی و به طور خاص، محمدجواد ظریف با برجام، ما را در چاهی انداختند که به راحتی نمی‌توان از آن خارج شد.

نادرست بودن ایده پذیرش همه شروط غربی‌ها

همچنین یک نماینده ادوار مجلس در گفتگو با «مهر»، درباره اظهارات عده‌ای مبنی بر تأثیر برجام در اقتصاد و لزوم پذیرش شروط غربی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت: ما از صادرات محروم هستیم و محدودیت‌های بسیاری حتی در سطح همکاری با همسایگان داریم. در زمینه صادرات فنی با عراق، در برگرداندن پول با مشکل مواجه هستیم یا اجرای خط لوله صلح پاکستان از سوی آمریکایی‌ها با مشکل روبه رو شد که می‌توانست منافع بسیاری برای ایران و منطقه داشته باشد. محمدجواد جمالی نوبندگانی با بیان اینکه تحریم‌ها حتی باعث شد سیاست اولویت ارتباط با همسایگان هم در حد مطلوب نباشد، افزود: این ادعا را که چاره‌ای جز پذیرش همه شروط غربی‌ها نداریم، قبول ندارم. ایران از مزیت‌های نسبی درزمینه مذاکرات برخوردار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->